Hunder i hundre; en hverdagsblogg 2015

22.11.2015 – Brått var det vinter.

Denne uka har vi fått snø og har hatt temperaturer helt ned til -14. Det har altså helt plutselig blitt skikkelig vinter. Hundene syntes det er toppen av lykke med snø, så det er full fart på tur. Vaskedamen her i huset (altså meg) er ganske lykkelig for rene hunder 🙂 Under er masse bilder fra turer i helga.

15.11.2015 – Senhøst og frost

Denne helgen har vi hatt klart og kaldt høstvær. Det er jo så fint når det er frost og hvit-rimet, så da må jeg jo bare ha med kameraet på tur 🙂 Jeg tråkket rundt med hundene i noen timer på lørdag. På søndag ble turen noe kortere ettersom de små Riesen-valpene var med. Det ble tatt masse bilder og under er noen av resultatene.  Ellers har helgen blitt brukt til å trimme ned Nico og bygge ny hundeseng.

07.11.2015 – Ut på tur

Dagene er korte for tiden og før snøen kommer er det ganske så mørkt på ettermiddagen når jeg kommer fra jobb. Er derfor deilig med helg og tur i dagslys! Var i skogen «vår» her hjemme i dag og under er noen bilder av Vixen som nå er blitt trimmet ned.

01.11.2015 – Så var november her

Overskriften på dette innlegget kunne egentlig vært det samme som på forrige, men litt må man jo variere 🙂 I dag tok Martin og jeg turen til fjells igjen og denne gangen skulle vi opp på selve Spåtind-toppen på 1414 meter over havet. Turen har en stigning på 550 høydemeter og vi gikk totalt 13 km. Veldig fin tur med noen stigninger som får i gang blodpumpa godt, men også noen flatere partier hvor man bare kan nyte vakker natur. Nico og Vixen var med denne gangen også og de stor-koste seg på tur. Ikke minst var det stas da vi kom opp på toppen og det var snø der 🙂 Vixen har jo ikke sett snø før og lurte nok litt på hva dette var, men fant for ut at dette hvite var fint både å spise, rulle seg i og grave i 🙂 Under er masse bilder fra turen.

11.10.2015 – Herlige høst & Fine fjell

Som jeg skrev om i forrige innlegg, så er høsten min favoritt årstid. I den grad jeg kan si at det å ha «dragning mot noe» er en del av mitt vokabular, så må det være fjellet om høsten. Tror nesten ikke kan jeg kan tenke meg noe finere enn fjellet med høstfarger, «öppna landskap», endeløse turmuligheter og alle beitedyr er inne slik at hundene kan løpe løse – skikkelig balsam for sjelen med slike turer. Har jo valpekull nå og det begrenser mulighetene for hvor lenge jeg kan være borte på tur, men en fjelltur måtte jeg ha. Spåtind-området er ikke så langt fra meg, så det er fint mulig å rekke på en dagstur. Denne søndagen pakket jeg unger og et par hunder i bilen og reiset av gårde til fjells. Kunne vært finere og klarere vær denne dagen, men du verden så deilig det var å komme seg av gårde en tur. Hvis snøen drøyer litt, så blir det flere turer til dette området denne høsten. Under er bilder fra tur på Jomfruslettfjellet.

04.10.2015 – Oktober og gnistrende høstvær

Høsten er jo min absolutte favorittårstid og denne helga har bydd på et utrolig flott vær med klar luft som bare høsten kan by på. Valpene til Tutti er jo nå 6 uker og krever sitt, men det blir da tid til turer med de andre hundene allikevel. Tutti har begynt å være med på turer igjen for en stund siden og jeg tror hun nyter litt tid uten valpene. Fredag var jeg ute og plukket tyttebær og hadde Nico, Tutti og Vixen med meg. Det ble jo ikke den lange gåturen, men de tre løp, herjet og koste seg mens jeg plukket 5 kg tyttebær. Tolstii har en egen evne til å snike seg unna meg og stikke av når jeg ikke følger med selv om han er 10,5 år. Han ble derfor hjemme sammen med gamle-Dvergen Jonne.

Lørdagen opprant med like flott vær, så etter litt valpebesøk, vasking og fôring, bar det ut på tur igjen med den samme trioen. I dag gikk turen innover åsen her i Vestre Toten. Her er det utrolig mange, flotte turområder og det er mulig å gå på plasser der man ikke møter masse andre folk slik at hundene kan løpe løse uten å være til sjenanse for andre turgåere.

Søndag hadde jeg planlagt å ta en tur til fjells, men forsov meg og dagen ble derfor for kort til å reise avgårde. Etter valpestell, ble det derfor en tur til Totenåsen. Gikk en tur til Hervenknappen; en av de høyeste toppene på Åsen med sine 784 m.o.h. Det var tydeligvis mange andre som hadde samme idè som meg denne fine søndagen, så her måtte man nesten gå i kø, men hunden i bånd. Jeg hadde heldigvis med meg bare Nico i dag, for med alle hundene i bånd, kunne det blitt en interessant opplevelse 🙂 Det er fantastisk utsikt fra toppen og etter å ha tatt noen bilder, gikk jeg videre til en litt mindre populær topp slik at Nico-gutten kunne gå løs og vi kunne kose oss på tur. Når jeg oppsøker skog og mark, så er det ikke for å gå i kø med andre folk, så Hervenknappen blir nok ikke noe fast turmål selv om det var fint der. Under er masse bilder fra helga

Sommeren 2015 – veldig kort fortalt med mange bilder

Denne sommeren har vært av den rolige hjemme-varianten med hunder og unger, bortsett fra en fantastisk deilig uke på Gotland hos mine gode venner Ann og Pärre. Gotland er en av mine absolutte favorittplasser av de stedene jeg har vært; variert og uberørt natur, vakkert, nærhet til havet og masse å se på. Når jeg da i tillegg har gode venner som jeg storkoser meg sammen med, kan det liksom ikke bli bedre. Jeg dro av gårde med 3 hunder og min mor passet resten av gjengen her hjemme. Hundene stor-koste seg på ferie, de også tror jeg og lille Vixen syntes havsbad var helt fantastisk 🙂 Takk snille Ann og Pärre for at jeg fikk bo hos dere, det var fantastisk fint og jeg lengter tilbake! Under er bilder fra turen.

Her hjemme i Norge har det vært noen små-turer med ungene og ikke minst så har det vært mange flotte turer med hundene i et sommervær som passer godt for Riesenschnauzerne og meg – altså uten altfor mye varme 🙂 Nå nærmer høsten seg med stormskritt og vi har fine dager, men kveldene har temperaturer ned mot 3-4 grader. Vi ha nå forberedt fødsel for Tutti, så valpekassa står klar. Jeg tok ultralyd av henne hos veterinær på Gotland og der så de 5-6 valper, men magen er kjempestor så på fredag har vi time for røntgen slik at jeg har en viss peiling på hvor mange små nøster jeg skal ta imot.

Under er noen tur-bilder av Nico og Vixen fra turer med bading, gåing og bær-plukking sammen med de ville, gale.

3.juni og endelig en dag med oppholdsvær!!!

Makan til vår og sommervær kan jeg nesten ikke huske. Begynte å lure på om det bare jeg var jeg som var blitt ei grinete, gammal kjærring som irriterte meg over været, men nå stod det faktisk i lokalavisa også; mai har vært uvanlig kald og våt.  Hundene ser imidlertid ikke ut til å ergre seg så mye over dette. Tvert imot, så syntes de det er aldeles strålende med alle pytter, dammer, bekker, gjørmefylte grøfter o.l hvor man kan drikke, bade, springe og kose seg – jeg ser det på gulvene mine!!! I dag var det endelig en dag med oppholdsvær og ettersom jeg har ferie denne uka, ble det en litt lenger tur i skogen på Tutti og Nico og kameraet var som vanlig med på turen.

Nico på match-show 09.05.2015

Nico-gutten (Black Emac What a Man) blir 1 år i morgen og han har vært lite på utstilling så langt. Som en forberedelse til de mer alvorlige offisielle utstillingene, deltok vi i dag på Toten og omegn hundeklubb sitt match-show her hjemme på Toten. Match-show er en uoffisiell konkurranse etter cup-system der to og to hunder går mot hverandre. Den ene går videre og den andre er ferdig for dagen. Når hunden da går videre er dette super trening for utstilling fordi en får mange runder i ringen med oppstilling og traving. Nico oppførte seg super-fint; han er virkelig en behagelig ung hannhund. Dommeren likte han godt og han ble nummer 2 av 22 deltakende hunder. Veldig fornøyd med mamma’s lillegutt 🙂

Menneskebesøk og valpebesøk 24.-26. april 2015

Denne helga har vi hatt veldig koselig besøk fra min gode venn Ann fra Gotland – veldig trivelig, koselig og artig som alltid. Ann kom vel ikke til Norge bare for å besøke meg denne gangen ettersom hun er eier og oppdretter til Limerock’s Giant Atlas som har valper med Black Emac Tribute to Buffy hos kennel Stormvind. Ann, Anders og jeg reiste av gårde i går for å kikke på de små og ble møtt av en herlig gjeng med trygge, fine valper. Alle sammen møtte oss i gangen sammen med mamma Buffy og de var veldig jevne og like alle sammen. Vi hadde noen trivelige timer sammen med Anita, Ole Petter og alle de små og Anders fant seg en favoritt-valp han ville ha med hjem, men vi har vel så det rekker 🙂

Ellers har jeg fått en skikkelig glad-nyhet i dag. Min flinke valpekjøper Rita har debutert i spor klasse D med sin tispe Black Emac Vidunn De Ville – Idunn. Dette gikk så bra som det bare kan gå og de endte opp med den imponerende poengsummen 590,5. Med det vant de klassen og fikk opprykk til klasse C. Jeg gratulerer så mye og er super-imponert her jeg sitter på Toten 🙂

Tur ved Mjøsa 18.april 2015

Før snøen smelter i fjellet er vannstanden i Mjøsa lav og det er utrolig fint å gå tur langs strendene. Jeg er jo vokst opp ved Mjøsa så dette er åsted for min barndoms oppdagelsesturer på jakt etter skatter. På denne turen var det vel mest Tutti og Nico som fant seg skatter – i form av pinner 🙂

Forsømte hunders søndag 🙂

Jeg hadde Sofie’s valpefødsel her på fredag ettermiddag og etter det har mye dreid seg om hun og valpene hennes. De andre hundene har derfor kun fått det aller mest nødvendige av stell, lufting og fôring. Jeg tror i og for seg ikke at de lider nød, med de er nok litt usikre selv 🙂 Spesielt Nico som er 11 mnd, og dermed i en «litt» energisk periode i livet,  er ikke helt fornøyd når han får lite turer og aktivitet.

Nå er det rolig og stabilt i valpekassa og mamma Sofie er veldig flink med sine små, så i dag var det endelig duket for en lengre skogstur for våryre hunder. I sola er det nå full vår med blomstring, mens det inni skogen fortsatt er en god del snø til hundenes store glede. Under er bilder fra tur med Tolstii, Tutti og Nico

Turdag på Toten 28. mars 2015

Vi har i dag hatt varmegrader og fint vær, så da må man jo ut på tur med action-glade Riesen som alltid er klare 🙂 Under er bilder av Tutti og Nico.

One thought on “Hunder i hundre; en hverdagsblogg 2015”

1. Tack Eli ! för att jag fick bo hemma hos er, det är alltid lika trevligt att umgås med dig och din familj.Besöket hos Anita och Ole-Petter var såklart pricken över i.Valparna efter Batte Och Buffy var fantastiskt fina en väldigt jämn och fin valpkull, där det var bara detaljer som skilde dem åt exteriört. Att sen få valpgosa med dina småbebisar övrig tid på helgen var helt underbart,speciellt en av hanarna som jag fastnade för. Men jag tror att vi liksom du har tillräckligt med hundar i huset just nu.Ser fram emot att träffas snart igen. Tack igen för att jag fick komma och besöka er.